Vitt eller vitt

 
 
 
 
 
Jag har varit inne på det tidigare, men jag tycker färgen vit förtjänar ett eget inlägg. Så here it goes.
Det är ett ämne som kan vara lite känsligt. Vilken nyans av vit som man gillar är olika, och jag hoppas ingen tar illa vid sig nu.
Men jag är en stark förespråkare av att prata klarspråk med sin husleverantör om vilken nyans av vit som de målar allt från tak till lister i, och allt däremellan såsom dörrar, dörrkarmar, fönsterkarmar och foder.
Det hänger helt enkelt ihop med att standardfärgen, om man inte påpekar annat, är Stockholmsvit, S0502Y.
Den kallas också antikvit eller äggskalsvit. Vissa kallar den också för nikotinvit.
Det har helt enkelt att göra med att den har en gul touch som gör att den ser väldigt gul och smutsig ut i visst ljus. Den har två procent gult i sig, lite kan tyckas, men det ger en stor effekt. Vissa tycker att den ger en varm och behaglig vit nyans, medan ren vit färg kan kännas kallare.
(Men ack så himla mycket fräschare!)
Skillnaden blir tydlig om man i övrigt har vita möbler, inredning eller dylikt som då verkligen kontrasterar och det Stockholmsvita ser inrökt ut.
Samtidigt – har man ALLT i Stockholmsvitt kanske man inte tänker på det.
 
Bland bilderna syns några skräckexempel (det finns mängder …) där man verkligen ser skillnaden.
 
Att ha kritvit är heller inte så vanligt. I stället brukar man ha kvar lite svärta, som Stockholmsvitt också har, men skippa det gula. Den vanliga nyansen då heter S0500N, och är alltså också en bruten vit. Den har lika mycket svärta som Stockholmvitt, men inget gult. Det ger ett vitt och fräscht intryck. Trots att den har blivit sjukt vanlig bland kunder, är det alltså fortfarande vanligt att standardfärgen är Stockholmsvit bland målare och husleverantörer och dörr- och fönsterleverantörer, och allt annat blir tillägg.
Men den kostnaden känns värd om man tänker på hur hela känslan i ett hus förändras med färgval.
 
Jag säger inte att Stockholmsvit är fel, smaken är olika, men jag säger att man ska veta vad man får. Så himla tråkigt om man tror sig få vit, men får en gul nyans av vit.
dörrar - fönsterkarmar - kritvit - nyans - s0500N - stockholmsvit - tips
7
Anonym

Ja vitt är inte bara vitt. Vad har ni valt? 😊

Anonym

Ja vitt är inte bara vitt. Vad har ni valt? 😊

Svar: Vi föredrar den vita utan gult, S0500N. För oss kändes det värt några kronor extra, för vi hade nog inte kunnat bortse från det gula. Vi har samma idag och älskar hur fräscht det ser ut.
Hej huset!

Ida

Intressant inlägg. Jag håller med dig om att blandningen mellan olika vita nyanser är hemsk. Men jag skulle säga att det inte så är liten peng att byta kulör på fönster, lister, tak, dörrar m.m.

Svar: Jag skulle säga att allt är relativt. Vissa lägger pengar på nåt, medan andra lägger det någon annanstans. Sen är storleken på pengen att byta kulör väldigt olika mellan olika leverantörer, har vi märkt. Rörvikshus tycker jag har en överkomlig prissättning, men det är så klart att det kostar. Men vi ringde också runt till alla underleverantörer för att se att vi inte blir blåsta.
Hej huset!

Maria

Ja, vitt är verkligen inte bara vitt. Kan vara en enorm skillnad.
Maria

Svar: Verkligen! Man måste ha koll på allt, även nyanser :)
Hej huset!

Vibyggerkaptensgården

Intressant att det inte blev så dyrt för er. För oss, med vår fönstersättningen skulle det gå på 72 000 kr extra. Vi tycker inte att den pengen är rimlig nånstans! Framförallt när vi ändå inte ska ha kritvita väggar nånstans.. Vi målar våra väggar i gråtoner m gulbrytning (o lite rött) istället. Med den kontrasten blir snickerierna vita o inte gula. Därav tror jag att grått blivit det nya vita i nybyggda hus.

Svar: För bara fönster? eller inklusive alla lister och karmar? Smart att välja gråton som bryter mot gult, det ska bli kul att se, låter toppen! Grått är verkligen det nya vita på väggar, vi har det idag och älskar det! Men jag älskar när det är krispigt vita karmar mot det grå. Men som sagt så kanske en grå med gult i sig skapar harmoni.
Hej huset!

Vibyggerkaptensgården

Priset avser färgbyte i maskinen/fabriken där fönsterna tillverkas. Det hade inte tillkommit nåt för att byta färg på snickerier, lister, socklar osv eftersom de målas på plats i huset. Dessvärre tror jag det här är petitesser som man stirrar sig blind på när man är mitt uppe i husbyggarprocessen. Nu ser i alla fall jag brister i vart enda hus jag går in i och tänker.. så vill jag inte ha det! Hoppas det lugnar sig sen så man kan återgå till att bli en normal människa igen :-)

Svar: Ni har mycket fönster och spröjs så det påverkar kanske ert pris. Ja, vissa detaljer tänker man inte på annars, men nu är det värsta stora grejen – som golvbrunnar… Sen har alla vissa saker som de ABSOLUT inte kan tänka sig, medan andra inte alls bryr sig om en sån detalj och vice versa :) Men visst hoppas jag också sluta se brister i alla hus överallt (inklusive vårt framtida).
Hej huset!

Smart 168

Vi väljer s0500n på väggar, lister och ytterdörrar. Fönstrena skulle kosta över 60 000kr att få i den nyansen. Från början hade vi valt dörrar i s0500n men valde senfe bort det då vi "sparade" 30 000kr på det. Blir billigare att lämna in dem på omlackering om vi så skulle vilja.
Sedan när man väl bor i sitt hem och möblerat och lever där så tänker man faktiskt inte på allt det där.

Svar: Låter som en smart lösning!
Hej huset!