Projekt: trappa

 
 
Här är vår trappritning. Kanske inte ser så mycket ut för världen just nu, men som jag längtar efter den. Det är Nilenfors trappindustri som ritat den efter våra önskemål. Som jag berättat tidigare är det här min drömtrappa. Älskar inbyggda trappor med vilplan (längs första trappdelen kommer vi att ha halvvägg som täcker vang). Stegen kommer inte att ha utskjutande plansteg, även om det innebär mindre plats för fötter, men det blir så mycket snyggare när plansteg och sättsteg möts i 90 grader.
 
Från vilplanet kommer vi att ha ett smalt, högt fönster (6/21) som kommer att ge ett superfint ljusinsläpp både neråt och uppåt. Vi har skickat ett golvprov till tillverkaren för att de ska göra trappan lika som övrigt golv. De bygger trappan i massiva ekplankor, som de ska vitlacka på samma sätt som golvet.
 
Just nu har vi trappräcket ute på offertjakt. Vi ska ha ett i smide som löper från vilplan upp till andra våningen, där det ska fortsätta i ett fallskydd. Det är 90 cm högt i trappan och 1,1 m i fallskyddet. Hittills har vi fått in två offerter, från Sollentuna smide och Brunna svets. Det verkar vara väldigt liknande priser, 11 000–13 000 kronor, och jag är faktiskt positivt överraskad. Jag hade inga förkunskaper kring smide eller trappräcken, men trodde att det skulle bli mycket dyrare.
Räcket vill ha i klarlack för att få den genuina känslan. Samtidigt hålla formen enkel och stilren.
 
Förlagan är, som jag berättat förut, från ett hus i Nacka.
 
 
drömtrappa - inbyggd trappa - trappa - vilplan