Plåttak eller pannor?

 
När vi satt hos vår husleverantör Rörvikshus och skrev på alla papper inför beställningen säger plötsligt vår kontaktperson Niclas: "Ni ska inte ha plåttak då?"
Really? NU?
Sedan dess har det varit en fråga som gnagt i oss. Ska vi ha falsat plåttak (som på bilden ovan, men grått)?
Vi har ingen prisuppgift på det och det styr såklart. Vi fick en preliminär uppskattning att det inte skulle bli så mycket dyrare. Ingen aning om det stämmer. Vi får kolla mer på det när Niclas är tillbaka från semester.
 
Sedan dess är dock plåttak typ det enda jag ser … Vi var exempelvis i Norrland i helgen och där är det väldigt vanligt eftersom det är ett lätt tak, och om det kommer mycket snö blir det inte lika tungt som om man också har takpannor.
Jag och min man hade pratat om falsat plåttak tidigare i processen också, jag tycker det är snyggt. Men min man var skeptiskt. Men nu har även han börjat falla för idén.
 
Bland fördelarna finns att det är underhållsfritt (we love!) och hållbart. Sen läste jag på nätet att en positiv sak med plåttak är en bygglovsteknisk grej som vi skulle ha vetat tidigare, känner jag. Då plåttak bygger mycket lägre än tegeltak, kan man höja övervåningen. Detta eftersom att man mäter höjden där väggen förmodas möta yttertaket, alltså överkant på plåt/tegel. Vi har ju en begränsning i hur högt vi får bygga i och med vår detaljplans bestämmelser.
 
Bland nackdelarna av att ha plåttak ingår dock att det kan smattra högt när det regnar (beroende på isolering och hur huset används under taket påverkar ju om man hör det), och att det kan knäppa om det blir för varmt på sommaren.
Sen vet jag inte hur det är om färgen på plåten kan krackelera …? Eller är det en fast beläggning på plåten? Man kan i alla fall välja en hel del olika färger, varav svart, röd och grå tillhör de vanligaste.
 
Det tak som vi har valt i dag är dock med mörkgrå betongpannor (som nedan, eventuellt lite mörkare). Klassiskt. Utan krusiduller. Men jag gillar att det inte är svart.
 
 
 
Men vad vi allra helst önskade från början var att ha raka betongplattor (som nedan). Det ser himla New England-aktigt ut, men ändå fint och det känns kul att det inte är så vanligt. Då blir det lite kaxigare. Nederst syns också en blandning med falsad plåt och betongplattor.
 
 
 
 
Bilder: Rörvikshus
New England - betongpannor - betongplattor - hus - plåttak - rörvikshus - tak
3
Josefin

Plåttak är himla snyggt! Nu ska vi ha klassiska tegelpannor, men ifall vi hade valt ett grått eller svart tak hade vi nog kört på plåt. Sjukt snyggt!

Svar: Ja, visst är det snyggt! Mmm får se vad vi väljer till slut. Gaaah, alla dessa val!
Hej huset!

Smart 168

Vi har banad plåttak från planja trend. Är än så länge så nöjd med valet! Tror vi betalade 140 000kr mer ungefär än för tegelpannor. Ca 180kvm tak.

Svar: Men åh vad fint det blir hos er! Nu blir jag ännu mer sugen på plåttak. Vad fick er att välja det?
Hej huset!

Smart 168

Det var sambon som "ville ha ett tak som ligger resten av mitt liv". Sedan tyckte vi att det passade bäst till stilen på huset. :)

Svar: Haha, härligt!
Hej huset!